Friday, September 4, 2009

BIG 3rd Day Guru di alam Tropika


Okess.. selepas sehari basah di laut abes masin segala anggota yang ada.. kami get rdy utk hari ke tiga..

selepas rutin biasa tazkirah subuh.. senaman pagi.. breakfast.. kami diarahkan untuk bersiap siaga.. untuk meredah hutan paya bakau mendaki bukit n memasak dlm hutan..

so sebagai Ex-Komander pengakap di sekolah dulu aku rilek2 jek.. the less u carry the easier it gets.. namun kalo aku sorg ja xpa ni kena pikiaq anak2 buah kumpulan aku lagi.. so kami telah membahagi barang2 bwk sorg sket.. pakaian mestilah kalis lintah.. hehe..


redah jgn x redah..


Nama saya Amir saya masih single..

Wan senyum Wan Kita masuk Blog ni beb satu dunia tengok..

So kami dibahagikan kepada 6 kumpulan.. mula en. Latif otai pengakap gak dgn en. nazri yg bwk kami.. start ajer.. kami telah dijerluskan oleh lumpur yg superrrr pOwerr.. salah pijak tebenam sampai ke pinggang say gud bye to ur Adidas Sportshoes then.. nasibla aku pakai kasut BIG jek, Rujuk rajah 1.1.

rajah 1.1




lihat kasut BIG ku canteek kan..

disepanjang laluan paya bakau itu kami diajar apakah kepentingan ekosistem paya bakau ni kepada dunia kita tudia aih.. mmg syiok masuk dlm tu.. slama ni dok tgk tepi jalan ja.. akhirnya masuk gak.. aktiviti itu diakhiri dengan

Merentas sungai YAng "agak" DALAM guna tali aje..

wehhui dalam la sangat..




mcm mcm skill ada time merentas tu.. gila weih.. okes tanpa membasuh kaki yang belumpur kami meneruskan trekking ke kawasan kaki bukit di krabat(panjat)..

sesiapa yang memakai kasut sport shoes adidas tu said gudbye my pren lah.. berat dah 5 kelo.. nasib ada kasut BIG boleh didapati di kdai yg kat dpan kdai Jimat tu.. rujuk rajah 1.1

semasa naik bukit tu.. xdela challenging sgt.. ini semua disebabkan oleh daya kardiovaskular kami masih mantap sempena dengan Ujian Kecergasan Jasmani Kebangsaan yang baru berlalu..



namun musuh ketat mahkluk berdarah iaitu lintah masih lagi berleluasa.. aku denga pesanan bdk senior "time hangpa naik bukit tu jagalah lintah bejabu.. aku kena dekat 9 ekor" jadi dari awal lagi aku dah prepare.. aku peram setokin n kasut aku dalam larutan natrium klorida 0.8mol

ye encik TJ ada soalan? baik soalan yg bagus.. natrium klorida tu garam ye tuan2 n Puan2..

hasilnya x menjadi sbb kaki da masuk lumpur dulu.. namun.. saya da awl2 packing garam 250gram dlm beg kamera saya.. sebelum naik bukit saya lumoq punya lumoq.. kat kaki.. kawan kwan yang lain kehairanan..

ye encik saripudin ada soalan disitu.. ye baik roger.. ya tuan2 lintah sebenarnya alah kepada garam.. bila kena ja garam lintah tu jadi.. adei adei sakit sakit adeh adeh pedih ar.. adui adui masin plak tu kena darah tinggi kang.. so dia tak la sedut darah kita..

wokes setelah mendaki.. mestila turun balik kan.. setelah turun di sebalik bukit.. kami diarahkan memasak apa yang ada.. untuk mengisi perut.. mula kami bercadang nak oder McDelivery kasi anta mai situ.. namun xde coverage.. dengan hati keciwa kami.. pegi kumpul kayu api korek lubang wat unggun api..

Slurrppp.. woih bagi sket woi..

kami pun masakla makan sejati Siswa & siswazah MEGI rujuk www.megi.com untuk bungkusan megi percuma jika anda buta perut taktau megi tu apa..
tapi memang masyiuuk.. makan megi tuh.. biasalah perut da lapaq.. bedai ja la labu..
bila perut da kenyang kami diarahkan menjalankan aktiviti orienteering..



ye kita ada panggilan dari kasim sam sam dari jln petaling... ye baik.. brita paham.. terimakasih en.kasim kerana menelepon.. orienteering tu adalah aktiviti mencari arah ya tuan tuan dan puan.. dimana kita diberi bearing arah utara timur selatan barat untuk mencari sudut kedudukan check point yang mengandungi klu..



okes aktiviti itu agak memeningkan kepala aku sbb aku mengantuk sbb letih.. lepas agak dlm 30minit semua klu berjaya dijumpai.. namun ada juga mereka yg menemui klu dari sesi BIG yang lepas..


wah waktu senja yg masyukk..


worait post lpas ni adalah post mengenai malam terakhir yang mengundang seribu 18 ratus kontroversi layan...


No comments: